zaterdag 18 april 2020

Broedende Zwarte spechten lossen elkaar af

Gisteren vond ik een nestholte van een Zwarte specht. Ik twijfelde of het een nieuwe of een oude holte was. Vanmorgen werd het duidelijk, het is een nieuwe holte. Ik hoorde de Zwarte specht roepen en tegen een boom landen. Ik ben daarom post gaan vatten, en het wachten was begonnen. Met een camouflagedoek over mij en de camera heen, kon ik onopvallend beelden maken van het koppel, die elkaar aflossen bij het broeden. Om beurten nemen zowel het vrouwtje als de man het broeden voor hun rekening.

De broedende Zwarte spechten lossen elkaar af

Het vrouwtje legt één keer per jaar 3 tot 5 eieren. Het broeden duurt 12 tot 14 dagen, waarna de kuikens 3 tot 4 weken in het nest blijven voordat ze uit vliegen. Het vrouwtje werd na 2 tot 2,5 uur afgelost door het mannetje. Zo'n 2 tot 2,5 uur later kwam het vrouwtje weer terug, en mocht het mannetje zijn vleugels gaan strekken en wat te eten gaan zoeken.

De zwarte specht (Dryocopus martius) is de grootste specht die ons land kent. Het is de enige uit het geslacht Dryocopus. Hij is eenvoudig te herkennen aan zijn grote formaat, zijn zwarte verenkleed met rode kopkap en zijn typische roep. De man heeft een geheel rode kruin, vanaf het voorhoofd tot achter zijn kruin. Bij het vrouwtje is alleen de achterkruin rood. De zwarte specht is een geheimzinnige bosvogel met een teruggetrokken levenswijze. Kan elk jaar een nieuw nest uithakken in dikke loofbomen. Zo biedt de zwarte specht holten voor bosuilen, boommarters en vele andere soorten. Ze zijn schuw en vliegen snel weg zodra ze een mens waarnemen, of blijven uit het zicht aan de andere kant van de boom. De roffel van de zwarte specht is langzamer, langer en zwaarder dan de grote bonte specht.